Aby dobrać prawidłowo śrubę czy nakrętkę warto skontaktować się ze specjalistą. Źle dobrane mocowanie może prowadzić do oderwania się koła w czasie jazdy lub uszkodzenia czujników ABS czy innych elementów samochodu.
Każdy producent samochodów wskazuje konkretne parametry jakie powinno mieć mocowanie stosując oryginalne felgi stalowe czy aluminiowe. Każdy sprzedawca ma do tego dostęp. Problem pojawia się jeśli kupujemy felgi nieoryginalne w których z reguły potrzebna jest np. dłuższa śruba i inne osadzenie.
Producenci markowych felg określają dokładną specyfikację śruby czy nakrętki w zależności od marki i modelu samochodu. np. felga RH dla samochodów Volkswagen w zależności od modelu zaleca od 28 do 32 mm długości gwintu oraz od 120 do 170 Nm siły dokręcenia.
Śruby do felg stalowych i aluminiowych samochodów osobowych dobieramy najczęściej wg następujących parametrów:
A. Skok gwintu:
- M12x1,50 (starsze BMW , Opel , Dacia, Chrysler , Daewoo , Ford, Honda , Kia , Mazda , Hyundai , Nissan , Renault , Rover , Toyota , Volvo , grupa VW (4x100) , Mercedes itp)
- M12x1,25 ( Fiat , Alfa Romeo , Citroen , Lancia , Nissan , Peugeot , Subaru , Suzuki , itp )
- M14x1,50 (Volkswagen , Skoda , Seat , Mercedes , Audi , Alfa Romeo (5x110) itp )
- M14x1,25 (Mini , nowsze BMW itp )
- 1/2 UNF (JEEP itp)
B. Osadzenie:
- stożkowe ( najpopularniejsze osadzenie, stosowane w większości zamienników felg oraz oryginalnych felgach m.in Ford , BMW , Renault itp)
- płaskie ( np. śruby do oryginalnych felg Peugeot , Citroen czy nakrętka do oryginalnych fleg Toyota)
- kuliste (sfera R12, R13 itp) oryginalne felg grupy VW , Honda czy Mercedes itp
C. Rozmiar klucza:
- 17
- 19
- 21
- 22
D. Długość robocza śruby (gwintu):
- od 21 do 50 mm
Jeśli nie znasz długości śruby jaki jest potrzebny do konkretnej felgi to mamy dwa sposoby:
Sposób nr.1
Sprawdzenie długości po dokumentacji dostarczonej do felgi. Mamy dostęp do setek takich dokumentów i po podaniu danych felgi (marka,model, et, kba) jesteśmy w stanie bez zdejmowania koła prawidłowo dobrać śrubę.
Sposób nr.2
Pomiar ręczny. Gwint śruby w zależności od średnicę śruby powinien wystawac z felgi od 12 do 15 mm. Zawsze po zakupie należy sprawdzić czy śruba wkręca się na minimalną ilość obrotów klucz (patrz poniżej).
Aby prawidłowo dobrać śrubę do felgi należy sprawdzić osadzenie felgi, rozmiar klucza oraz jej wysokość. Skok gwintu zawsze zależy od modelu samochodu. W zależności od skoku gwintu śruba powinna być przykręcona na minimalną ilość obrotów klucza:
M12 x 1,50 = 6,5 pełnego obrotu
M12 x 1,25 = 8 pełnych obrotów
M14 x 1,50 = 7 pełnych obrotów
1/2 UHF = 8 pełnych obrotów